Asset Publisher Asset Publisher

Hodowla lasu

Celem hodowli lasu jest gospodarowanie ekosystemami, zachowanie i wzbogacenie lasów istniejących oraz kształtowanie nowych z respektowaniem warunków i procesów naturalnych.

Cel, jakim jest otrzymanie jak najlepszych kolejnych pokoleń lasu, osiąga się poprzez staranne, selekcyjne działania na kolejnych etapach prac hodowlanych:

·         nasiennictwo,

·         szkółkarstwo,

·         odnowienia i zalesienia,

·         pielęgnacja upraw,

·         pielęgnacja młodników,

·         drzewostanów

 Las, jeśli nie powstał w sposób naturalny, jest sadzony przez leśników.

Jego hodowla to podstawowe zadanie gospodarki leśnej. Trwałe i zrównoważone zagospodarowanie prowadzi się według planu urządzania lasu. Ma ono zapewnić utrzymanie różnorodności biologicznej lasu, jego produktywności, zdolności regeneracyjnych, żywotności i właściwych funkcji ekologicznych. Musi też respektować warunki przyrodnicze i procesy naturalne.

Hodowla lasu polega na zachowaniu i wzbogacaniu lasów istniejących (odnawianie) oraz tworzeniu lasów nowych (zalesianie). Wymaga ona wiedzy przyrodniczej, m.in. z dziedzin: klimatologii, gleboznawstwa, botaniki, fizjologii roślin. Stosowanie odpowiednich technik odnawiania i pielęgnowania lasu oraz zalesiania powierzchni nieleśnych zapewnia trwałość i ciągłość lasu. Las o zasobach zbliżonych do naturalnych jest lasem przyrodniczo różnorodnym, zdrowym i odpornym na zagrożenia. To najbardziej pożądany wzorzec w hodowli lasu. Dlatego w pracach hodowlanych leśnicy dążą do tego, by dostosować jego skład gatunkowy do lokalnego siedliska.

 

Rozmiar leśnych zadań hodowlanych w Nadleśnictwie Pieńsk w 10-leciu:

·         odnowienie i zalesienie pow. otwartych (na pow. 629,35 ha),

·         odnowienie pod osłoną drzewostanów (na pow. 962,90 ha),

·         poprawki i uzupełnienie (na pow. 152,03 ha),

·         pielęgnowanie gleby (na pow. 2109,60 ha),

·         czyszczenie wczesne (na pow. 1386,58 ha),

·         czyszczenie późne (na pow. 1372,91 ha),

·         wprowadzanie drugiego piętra (na pow. 70,73 ha),

·         melioracje agrotechniczne (na pow. 1718,36 ha),


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Oferta franczyzy - Dobre z lasu

Oferta franczyzy - Dobre z lasu

OFERTA FRANCZYZY „DOBRE Z LASU”

Nadleśnictwo Pieńsk w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe zaprasza do podjęcia współpracy, jako Operator franczyzy Dobre z Lasu.

Projekt „Dobre z Lasu”, realizowany przez Lasy Państwowe, ma na celu promowanie dziczyzny, miodów oraz płodów runa leśnego pochodzących z polskich lasów. Jednym z celów projektu jest umożliwienie dostępu do ekologicznej, naturalnej i zdrowej żywności. Cel ten może być zrealizowany dzięki wprowadzeniu na rynek polski marki „Dobre z Lasu” dającej gwarancję, że żywność, którą mamy w dłoni, jest zdrowa i smaczna. To także symbol gospodarowania zasobami przyrody w sposób zrównoważony i zgodny z misją Lasów Państwowych oraz oparty na zasadzie równomiernego zaspokajania potrzeb obu współzależnych od siebie stron – lasu i ludzi.

Marka „Dobre z Lasu” to znak towarowy Lasów Państwowych pełniący funkcję społeczno-promocyjną projektu. Logotyp „Dobre z Lasu” to świadectwo naturalnego pochodzenia surowców i najwyższej jakości produktów.

Warianty franczyzy „Dobre z Lasu”:

We wszystkich wariantach franczyzy założono, że sklep jest zarządzany przez niezależnego Operatora, prowadzącego działalność gospodarczą na swój koszt i ryzyko, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Operatorem a Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych we Wrocławiu.

wariant 1: Lokal przeznaczony na sklep „Dobre z Lasu”” i jego wyposażenie jest własnością RDLP;

wariant 2: Lokal przeznaczony sklep „Dobre z Lasu”” jest własnością, bądź zarządzany jest przez niezależnego Operatora, a wyposażenie sklepu stanowi własność RDLP;

wariant 3: Lokal i wyposażenie sklepu „Dobre z Lasu” jest własnością lub jest zarządzane przez Operatora;

wariant 4: Uruchomienie Punktu Promocyjnego „Dobre z Lasu”;

Sklepy oznakowane szyldem „Dobre z Lasu” oferują sprzedaż produktów takich jak:

a) Wędliny z dziczyzny (świeże i pakowane);

b) Mięso z dziczyzny;

c) Przetwory mięsne;

d) Przetwory inne;

e) Miody;

f) Soki;

g) Grzyby – suszone i marynowane;

h) Herbaty;

i) Zioła;

j) Owoce runa leśnego;

k) Produkty uzupełniające pochodzenia leśnego;

l) Ryby;

Warto wspomnieć, że Franczyzobiorcy oferowane jest wsparcie marketingowe obejmujące m.in. akcje promocyjne przy uruchomieniu sklepu (samplingi, lokalne radio), liczne materiały promocyjne i edukacyjne dotyczące tematyki działalności, ulotki, konkursy dla klientów, zakładka na stronie www.dobrezlasu.pl, Facebook, Instagram, udostępnienie sklepu internetowego (przekierowanie do rejonu RDLP) oraz realizacja zamówień dla jednostek RDLP.

Wsparcie merytoryczne związane z uruchamianiem sklepów „Dobre z Lasu” zapewnione jest przez Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. Podmioty zainteresowane podjęciem współpracy serdecznie zapraszamy do kontaktu. Więcej informacji dotyczących wariantów franczyzy lub innych odpowiedzi na nurtujące pytania można uzyskać pod adresem: piensk@wroclaw.lasy.gov.pl lub telefonicznie: 75 778 62 35 w terminie do 26.11.2021r.