Asset Publisher Asset Publisher

Polish forests

Poland is in the European lead, while concerning the area of all forests. They cover about 29,2 % of the country territory, and grow within the area of 9,1 million hectares. The overwhelming majority of the forests is state owned, of which almost 7,6 million hectares are managed by the State Forests National Forest Holding..

The number of Polish forest is still growing. The forestation rate of the country has increased from 21 % in 1945 to 29,2 % at the moment. Between 1995 and 2008, the forest area increased by 310 thousand ha. The basis for afforestation works is the "National Programme for Increasing the Forest Cover" (KPZL), assuming an increase of the forestation rate up to 30 % by 2020 and up to 33 % by 2050. Polish forests abound in flora, fauna and fungi. 65 % of the total number of animal species live there.

The forests grow in our country on poor soils, mainly because of the development of the agriculture in previous years. It influences the distribution of the types of the forest sites in Poland. Over 55 % of the forest areas is covered with coniferous forests. In other areas, there are forest sites, mainly the mixed ones. Their small part constitute alder and riparian forests – not more than 3 %.

In the years 1945 – 2011 the area of natural deciduous tree stands within the area of the State Forests National Forest Holding increased from 13 to 28,2 %.

Within the lowlands and uplands the most often occurring tee species is pine. It covers 64,3 % of the forest area of the State Forests National Forest Holding and 57,7 % of private and commune forests. In the mountains the predominant species is European spruce ( in the west) and European spruce with beech (in the east). Domination of pine is the result of carrying on sustainable forest management in the past. Once, the monocultures (crops or cultivations of one species) were the answer to the great demand of industry for wood. Such forests appeared to be quite fragile to climatic factors. They also were often the prey of pests' expansion.

In Polish forests, the share of other tree species, especially deciduous trees have been systematically increasing. The foresters have stepped aside from monocultures – that is why, they try to fit specific species of the forest stand to the natural stand, that would be proper for the given area. Thanks to that, in the years 1945 – 2011, the area of the deciduous tree stands within the lands of the State Forests National Forest Holding increased from 13 to 28,2 %. There occur more and more frequently the following tree species: oaks, ashes, maples, sycamore maples, elms, but also birches, beeches, alders, poplars, hornbeams, aspens, tilias and willows.

Our forests are the most often represented by the forest stands aged 40 to 80 years. The average age of the forest equals 60 years. More and more trees are of big size at the age over 80 years. Since the end of the Second World War, the forests' area has increased up to almost 1,85 million hectares.
 

Raport o stanie lasów w Polsce 2012


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Oferta franczyzy - Dobre z lasu

Oferta franczyzy - Dobre z lasu

OFERTA FRANCZYZY „DOBRE Z LASU”

Nadleśnictwo Pieńsk w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe zaprasza do podjęcia współpracy, jako Operator franczyzy Dobre z Lasu.

Projekt „Dobre z Lasu”, realizowany przez Lasy Państwowe, ma na celu promowanie dziczyzny, miodów oraz płodów runa leśnego pochodzących z polskich lasów. Jednym z celów projektu jest umożliwienie dostępu do ekologicznej, naturalnej i zdrowej żywności. Cel ten może być zrealizowany dzięki wprowadzeniu na rynek polski marki „Dobre z Lasu” dającej gwarancję, że żywność, którą mamy w dłoni, jest zdrowa i smaczna. To także symbol gospodarowania zasobami przyrody w sposób zrównoważony i zgodny z misją Lasów Państwowych oraz oparty na zasadzie równomiernego zaspokajania potrzeb obu współzależnych od siebie stron – lasu i ludzi.

Marka „Dobre z Lasu” to znak towarowy Lasów Państwowych pełniący funkcję społeczno-promocyjną projektu. Logotyp „Dobre z Lasu” to świadectwo naturalnego pochodzenia surowców i najwyższej jakości produktów.

Warianty franczyzy „Dobre z Lasu”:

We wszystkich wariantach franczyzy założono, że sklep jest zarządzany przez niezależnego Operatora, prowadzącego działalność gospodarczą na swój koszt i ryzyko, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Operatorem a Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych we Wrocławiu.

wariant 1: Lokal przeznaczony na sklep „Dobre z Lasu”” i jego wyposażenie jest własnością RDLP;

wariant 2: Lokal przeznaczony sklep „Dobre z Lasu”” jest własnością, bądź zarządzany jest przez niezależnego Operatora, a wyposażenie sklepu stanowi własność RDLP;

wariant 3: Lokal i wyposażenie sklepu „Dobre z Lasu” jest własnością lub jest zarządzane przez Operatora;

wariant 4: Uruchomienie Punktu Promocyjnego „Dobre z Lasu”;

Sklepy oznakowane szyldem „Dobre z Lasu” oferują sprzedaż produktów takich jak:

a) Wędliny z dziczyzny (świeże i pakowane);

b) Mięso z dziczyzny;

c) Przetwory mięsne;

d) Przetwory inne;

e) Miody;

f) Soki;

g) Grzyby – suszone i marynowane;

h) Herbaty;

i) Zioła;

j) Owoce runa leśnego;

k) Produkty uzupełniające pochodzenia leśnego;

l) Ryby;

Warto wspomnieć, że Franczyzobiorcy oferowane jest wsparcie marketingowe obejmujące m.in. akcje promocyjne przy uruchomieniu sklepu (samplingi, lokalne radio), liczne materiały promocyjne i edukacyjne dotyczące tematyki działalności, ulotki, konkursy dla klientów, zakładka na stronie www.dobrezlasu.pl, Facebook, Instagram, udostępnienie sklepu internetowego (przekierowanie do rejonu RDLP) oraz realizacja zamówień dla jednostek RDLP.

Wsparcie merytoryczne związane z uruchamianiem sklepów „Dobre z Lasu” zapewnione jest przez Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. Podmioty zainteresowane podjęciem współpracy serdecznie zapraszamy do kontaktu. Więcej informacji dotyczących wariantów franczyzy lub innych odpowiedzi na nurtujące pytania można uzyskać pod adresem: piensk@wroclaw.lasy.gov.pl lub telefonicznie: 75 778 62 35 w terminie do 26.11.2021r.