Asset Publisher Asset Publisher

Rezerwat

W nadleśnictwie funkcjonuje jeden rezerwat

Rezerwat przyrody obejmuje obszary zachowane w stanie naturalnym lub mało zmienionym, ekosystemy, ostoje i siedliska przyrodnicze, a także siedliska roślin, siedliska zwierząt i siedliska grzybów oraz twory i składniki przyrody nieożywionej, wyróżniające się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, kulturowymi lub walorami krajobrazowymi. 
Ogranicza się tam gospodarkę leśną. Spośród 1441 rezerwatów, które mamy obecnie w Polsce, 671 to rezerwaty leśne o łącznej powierzchni ponad 61 tys. ha. Rezerwaty stanowią 1,6 proc. powierzchni lasów zarządzanych przez LP.

Na terenie będącym w zarządzie nadleśnictwa Pieńsk znajduje się jeden rezerwat przyrody pod nazwą „Grądy koło Posady", uznany Rozporządzeniem Wojewody Dolnośląskiego z dnia 12 czerwca 2002 roku.

Jest to obszar lasu o powierzchni 5,27 ha, położony w gminie Bogatynia w leśnictwie Posada - oddział 204 a.

Celem ochrony jest zachowanie ze względów przyrodniczych, naukowych i dydaktycznych fragmentu naturalnych grądów, w tym grądu klonowo-lipowego.

Obszar ten cechują wysokie walory krajobrazowe, z przełomami Nysy Łużyckiej i zboczami porośniętymi lasem liściastym, po sąsiedzku z zabudowaniami klasztoru Marirnthal po stronie niemieckiej.

 

 

 

 


Asset Publisher Asset Publisher

Back

"Przyjazny las" w Szkole Podstawowej w Sulikowie

"Przyjazny las" w Szkole Podstawowej w Sulikowie

     W słoneczny jesienny poniedziałek 28 października pracownicy Nadleśnictwa Pieńsk po raz pierwszy zawitali do Szkoły Podstawowej w Sulikowie aby rozpocząć cykl zajęć w ramach współpracy pedagogicznej pod nazwą „Przyjazny las”.
     Dzieci z klas III i IV z entuzjazmem przywitały leśników i czynnie uczestniczyły zarówno w zajęciach teoretycznych jak i praktycznych. Leśnicy opowiedzieli dzieciom o lesie, szczególnie o jego warstwowej budowie, oraz wyjaśnili na czym polega ich praca. Podczas części praktycznej w pobliskim lesie, uczniowie mogli samodzielnie wykonać pomiary klupą, taśmą mierniczą i wysokościomierzem, co dało im sporo radości.

Zdj. 1. Uczniowie klas III-IV wykonujący pomiar średnicy drzewa


     W kolejnym tygodniu przeprowadziliśmy zajęcia terenowe z uczniami klas VII i VIII. W pobliskim lesie została przygotowana gra terenowa, wykorzystująca elementy geocachingu oraz biegu na orientację. Młodzież podzielono na kilkuosobowe grupy, które dzięki wspólnej wiedzy z różnych przyrodniczych dziedzin z pomocą leśników, odszukały i rozwiązały zadanie związane z leśnictwem. Młodzież wykazała się dużym zaangażowaniem. Zabawa terenowa bardzo spodobała się uczniom, w szczególności grupie uczestniczącej cyklicznie w biegach na orientację. Uczniowie nauczyli się w praktyce określać azymut, wykorzystywać kompas, wysokościomierz, dalmierz i mapę. Zostali także zapoznani z aplikacją mBDL, dzięki której można bezpiecznie poruszać się po lasach całej Polski.

 

Zdj. 2. Uczniowie klas VII-VIII wykonujący pomiar kompasem


     Nic tak nie cieszy edukatora jak uczniowie z zaangażowaniem rozprawiający o przeprowadzonych zajęciach, oraz dzieci witające ich z daleka na szkolnym korytarzu.
Kolejne odwiedziny w szkole w Sulikowie już niedługo, bo na wiosnę.

 

Tekst: Aleksandra Szumiec