Wydawca treści Wydawca treści

Edukacja leśna

Edukacja leśna

W połowie lat 80 –tych ubiegłego wieku na gruncie porolnym leśnictwa Stojanów w oddz. 144D założono szkółkę leśną Bielawa . Przeznaczona na potrzeby odnowieniowe nadleśnictwa oraz rolników do zalesień gruntów porolnych w ramach programu zwiększania lesistości kraju .

Wyposażona w deszczownię stałą , która przy obecnych anomaliach pogodowych jest niezbędnym elementem wyposażenia . W celu ograniczenia kosztów produkcji zrezygnowano z siewów w tunelach foliowych na rzecz siewów pełnych na powierzchni otwartej pod osłonami z siatek cieniujących . Takie przeprofilowanie produkcji ograniczyło szkółkowanie jednolatek co znacznie zmniejsza koszty produkcji .

Docelowo szkółka produkuje materiał 2-3 letni liściasty oraz jodłę , średniorocznie 1200 000 szt.

 W 2004 roku przy współudziale  Starostwa Powiatowego oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska przy szkółce i w  leśnictwie Jerzmanki powstały dwie ścieżki  edukacyjno – przyrodnicze wyposażone w zestawy tablic , wiaty oraz miejsce na ognisko  z ławkami .

Pierwsza ścieżka znajduje się w obrębie miasta Zgorzelec i prowadzi przez lasy mieszane o charakterze parkowym nad Nysą Łużycką , opisując po drodze charakterystyczne elementy krajobrazu , obce gatunki flory i fauny w lesie tzw. neofity .

Druga znajduje się przy szkółce , prezentuje rodzimy skład gatunkowy lasów , elementy hodowli i ochrony lasu , tematykę łowiecką oraz opisuje biotopy wodne i ich mieszkańców .

Na szczególną uwagę zasługuje tu bóbr , który został wprowadzony w latach 1999-2000 i jest główną atrakcją ścieżki edukacyjnej

Od kilku lat przy szkółce prowadzone są warsztaty rzeźbiarskie prowadzone przez miejscowego plastyka Pana Mieczysława Grabuńczyka . Zajęcia  budzą duże zainteresowanie wśród uczestników , są to głównie uczniowie szkół z powiatu zgorzeleckiego .

 

 


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Oferta franczyzy - Dobre z lasu

Oferta franczyzy - Dobre z lasu

OFERTA FRANCZYZY „DOBRE Z LASU”

Nadleśnictwo Pieńsk w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe zaprasza do podjęcia współpracy, jako Operator franczyzy Dobre z Lasu.

Projekt „Dobre z Lasu”, realizowany przez Lasy Państwowe, ma na celu promowanie dziczyzny, miodów oraz płodów runa leśnego pochodzących z polskich lasów. Jednym z celów projektu jest umożliwienie dostępu do ekologicznej, naturalnej i zdrowej żywności. Cel ten może być zrealizowany dzięki wprowadzeniu na rynek polski marki „Dobre z Lasu” dającej gwarancję, że żywność, którą mamy w dłoni, jest zdrowa i smaczna. To także symbol gospodarowania zasobami przyrody w sposób zrównoważony i zgodny z misją Lasów Państwowych oraz oparty na zasadzie równomiernego zaspokajania potrzeb obu współzależnych od siebie stron – lasu i ludzi.

Marka „Dobre z Lasu” to znak towarowy Lasów Państwowych pełniący funkcję społeczno-promocyjną projektu. Logotyp „Dobre z Lasu” to świadectwo naturalnego pochodzenia surowców i najwyższej jakości produktów.

Warianty franczyzy „Dobre z Lasu”:

We wszystkich wariantach franczyzy założono, że sklep jest zarządzany przez niezależnego Operatora, prowadzącego działalność gospodarczą na swój koszt i ryzyko, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Operatorem a Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych we Wrocławiu.

wariant 1: Lokal przeznaczony na sklep „Dobre z Lasu”” i jego wyposażenie jest własnością RDLP;

wariant 2: Lokal przeznaczony sklep „Dobre z Lasu”” jest własnością, bądź zarządzany jest przez niezależnego Operatora, a wyposażenie sklepu stanowi własność RDLP;

wariant 3: Lokal i wyposażenie sklepu „Dobre z Lasu” jest własnością lub jest zarządzane przez Operatora;

wariant 4: Uruchomienie Punktu Promocyjnego „Dobre z Lasu”;

Sklepy oznakowane szyldem „Dobre z Lasu” oferują sprzedaż produktów takich jak:

a) Wędliny z dziczyzny (świeże i pakowane);

b) Mięso z dziczyzny;

c) Przetwory mięsne;

d) Przetwory inne;

e) Miody;

f) Soki;

g) Grzyby – suszone i marynowane;

h) Herbaty;

i) Zioła;

j) Owoce runa leśnego;

k) Produkty uzupełniające pochodzenia leśnego;

l) Ryby;

Warto wspomnieć, że Franczyzobiorcy oferowane jest wsparcie marketingowe obejmujące m.in. akcje promocyjne przy uruchomieniu sklepu (samplingi, lokalne radio), liczne materiały promocyjne i edukacyjne dotyczące tematyki działalności, ulotki, konkursy dla klientów, zakładka na stronie www.dobrezlasu.pl, Facebook, Instagram, udostępnienie sklepu internetowego (przekierowanie do rejonu RDLP) oraz realizacja zamówień dla jednostek RDLP.

Wsparcie merytoryczne związane z uruchamianiem sklepów „Dobre z Lasu” zapewnione jest przez Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. Podmioty zainteresowane podjęciem współpracy serdecznie zapraszamy do kontaktu. Więcej informacji dotyczących wariantów franczyzy lub innych odpowiedzi na nurtujące pytania można uzyskać pod adresem: piensk@wroclaw.lasy.gov.pl lub telefonicznie: 75 778 62 35 w terminie do 26.11.2021r.