Wydawca treści Wydawca treści

Polski przebój

Polskie produkty powstałe z użyciem drewna – meble, stolarka okienna i drzwiowa, jachty czy papier i opakowania – to prawdziwe przeboje rynkowe.

Nasz kraj jest 10. największym producentem i 4. eksporterem mebli na świecie. Przemysł drzewny sprzedaje za granicę wyroby o wartości ok. 45 mld zł rocznie, co stanowi 10 proc. całego polskiego eksportu. Miarą kluczowej roli sektora leśno-drzewnego w naszej gospodarce jest to, że wypracowuje on ok. 2 proc. PKB. Nie tylko daje pracę setkom tysięcy osób, lecz także jest motorem inwestycji i rozwoju innowacyjnych technologii. Od początku transformacji przyciągnął też zagraniczny kapitał o wartości ponad 30 mld zł.

Las daje pracę

Lasy Państwowe należą do czołówki największych pracodawców w Polsce. Ale las i drewno zapewniają też utrzymanie pracownikom kilku tysięcy prywatnych zakładów usług leśnych, którzy na zlecenie zajmują się m.in. sadzeniem drzew i ich pielęgnacją, pozyskaniem drewna i jego wywozem, a przede wszystkim osobom zatrudnionym w kilkudziesięciu tysiącach firm tworzących przemysł drzewny, meblarski, papierniczy. W sumie to aż 375 tys. Polaków. Statystycznie co setny mieszkaniec naszego kraju pracuje w sektorze związanym z leśnictwem i przetwórstwem drewna.

Wśród prywatnych przedsiębiorstw sektora leśno-drzewnego są i wielkie koncerny z udziałem obcego kapitału, i duże oraz średnie rodzime spółki, ale 9 na 10 podmiotów w branży to małe zakłady, zatrudniające mniej niż 10 osób. Często są to firmy rodzinne, kultywujące wielopokoleniowe tradycje związane z leśnictwem i działające w słabiej rozwiniętych regionach kraju. Tam leśnictwo i przemysł drzewny oraz rolnictwo są podstawą utrzymania setek tysięcy rodzin. Aż ok. 60% wszystkich miejsc pracy w sektorze leśno-drzewnym ulokowanych jest na obszarach wiejskich.

Sektor leśno-drzewny wytwarza 2 proc. polskiego PKB

  • 2 proc. polskiego PKB wytwarza sektor leśno-drzewny.
  • 4. miejsce zajmuje Polska na świecie pod względem eksportu mebli, a 10. pod względem ich produkcji.
  • 50 p roc. papieru oraz 9 na 10 mebli wyprodukowanych w Polsce trafia za granicę.
  • 45 mld zł warty jest roczny eksport wyrobów polskiego przemysłu drzewnego, papierniczego i meblarskiego (10 proc. całego eksportu).
  • 30 mld zł w postaci bezpośrednich inwestycji zagranicznych przyciągnął od 1990 r. polski sektor drzewny (5,5 proc. wszystkich).
  • 100 kg papieru zużywa rocznie statystyczny Polak (średnia dla UE to 160 kg, dla USA – 230 kg).

Źródło: E. Ratajczak „Potencjał gospodarczy przemysłów opartych na drewnie i perspektywy ich rozwoju", GUS, Warszawa 2012.


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Oferta franczyzy - Dobre z lasu

Oferta franczyzy - Dobre z lasu

OFERTA FRANCZYZY „DOBRE Z LASU”

Nadleśnictwo Pieńsk w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe zaprasza do podjęcia współpracy, jako Operator franczyzy Dobre z Lasu.

Projekt „Dobre z Lasu”, realizowany przez Lasy Państwowe, ma na celu promowanie dziczyzny, miodów oraz płodów runa leśnego pochodzących z polskich lasów. Jednym z celów projektu jest umożliwienie dostępu do ekologicznej, naturalnej i zdrowej żywności. Cel ten może być zrealizowany dzięki wprowadzeniu na rynek polski marki „Dobre z Lasu” dającej gwarancję, że żywność, którą mamy w dłoni, jest zdrowa i smaczna. To także symbol gospodarowania zasobami przyrody w sposób zrównoważony i zgodny z misją Lasów Państwowych oraz oparty na zasadzie równomiernego zaspokajania potrzeb obu współzależnych od siebie stron – lasu i ludzi.

Marka „Dobre z Lasu” to znak towarowy Lasów Państwowych pełniący funkcję społeczno-promocyjną projektu. Logotyp „Dobre z Lasu” to świadectwo naturalnego pochodzenia surowców i najwyższej jakości produktów.

Warianty franczyzy „Dobre z Lasu”:

We wszystkich wariantach franczyzy założono, że sklep jest zarządzany przez niezależnego Operatora, prowadzącego działalność gospodarczą na swój koszt i ryzyko, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Operatorem a Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych we Wrocławiu.

wariant 1: Lokal przeznaczony na sklep „Dobre z Lasu”” i jego wyposażenie jest własnością RDLP;

wariant 2: Lokal przeznaczony sklep „Dobre z Lasu”” jest własnością, bądź zarządzany jest przez niezależnego Operatora, a wyposażenie sklepu stanowi własność RDLP;

wariant 3: Lokal i wyposażenie sklepu „Dobre z Lasu” jest własnością lub jest zarządzane przez Operatora;

wariant 4: Uruchomienie Punktu Promocyjnego „Dobre z Lasu”;

Sklepy oznakowane szyldem „Dobre z Lasu” oferują sprzedaż produktów takich jak:

a) Wędliny z dziczyzny (świeże i pakowane);

b) Mięso z dziczyzny;

c) Przetwory mięsne;

d) Przetwory inne;

e) Miody;

f) Soki;

g) Grzyby – suszone i marynowane;

h) Herbaty;

i) Zioła;

j) Owoce runa leśnego;

k) Produkty uzupełniające pochodzenia leśnego;

l) Ryby;

Warto wspomnieć, że Franczyzobiorcy oferowane jest wsparcie marketingowe obejmujące m.in. akcje promocyjne przy uruchomieniu sklepu (samplingi, lokalne radio), liczne materiały promocyjne i edukacyjne dotyczące tematyki działalności, ulotki, konkursy dla klientów, zakładka na stronie www.dobrezlasu.pl, Facebook, Instagram, udostępnienie sklepu internetowego (przekierowanie do rejonu RDLP) oraz realizacja zamówień dla jednostek RDLP.

Wsparcie merytoryczne związane z uruchamianiem sklepów „Dobre z Lasu” zapewnione jest przez Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. Podmioty zainteresowane podjęciem współpracy serdecznie zapraszamy do kontaktu. Więcej informacji dotyczących wariantów franczyzy lub innych odpowiedzi na nurtujące pytania można uzyskać pod adresem: piensk@wroclaw.lasy.gov.pl lub telefonicznie: 75 778 62 35 w terminie do 26.11.2021r.